Wie zit er nou op mij te wachten?

Wie zit er nou op mij te wachten?

Niemand, was mijn antwoord en hij keek me verbouwereerd aan.
Nee echt, er zit helemaal niemand op je te wachten, en vragen zullen ze je ook niet. Maar als jij zelf er al zo over denkt, waarom zou iemand jou dan nog eigenlijk willen vragen? Daar kon hij wel weer om lachen.

De persoon tegenover me is leidinggevende en de 50 net gepasseerd. Vanwege omstandigheden gaat hij op zoek naar een andere baan. Hij heeft enkele sollicitaties gedaan. Na wat vruchteloze pogingen is hij naar ProMotion gestapt met de vraag om hulp bij het zoeken naar een andere baan. Hij legde me het volgende voor: zijn cv, enkele vacatures en enkele brieven die hij al had verstuurd. Het cv kwam nog “uit het jaar krijtje” zei hij er alvast verontschuldigend bij. Ruim 20 jaar geleden eens opgesteld en daarna nooit meer aangepast aan de huidige eisen. Een zin uit zijn brief: “Het zou mooi zijn als u mij de kans biedt om binnen uw school mijn loopbaan voort te kunnen zetten” en “Ik hoop dat mijn cv de aanleiding vormt om mij uit
te nodigen voor een gesprek”. Ai, je ziet de vacaturehouder zijn hoofd al fronsen, bij wijze van spreken. Werk aan de winkel dus!

Als werkzoekende moet je je verplaatsen in de vacaturehouder. Realiseer je dat jij de oplossing bent van diens probleem en dat je dat zo helder, concreet en specifiek mogelijk moet zien over te brengen. Dit vraagt o.a. om een overzichtelijk cv waarin je jezelf sterk profileert. Nadat we alles van het werkverleden, scholing, vaardigheden e.d. hadden doorgenomen vroeg ik  hem: “Hoe zou jij je in 1 minuut voorstellen aan iemand die jou niet kent? Vertel daarbij in ieder geval de volgende zaken over jezelf: wat typeert jou als persoon (de mens achter al die werkervaringen), wat drijft jou en wat is je ambitie?”
Dit heet ook wel de elevator-pitch, een term uit de marketing: stel je voor dat je met een potentiële klant in de lift staat en je hebt 1 minuut om je product te pitchen voordat de liftdeuren weer opengaan. Dan vertel je de unique selling points,
zodat die potentiële klant gaat denken: interessant, dat product wil ik hebben. De medewerker kreeg dus de opdracht zichzelf te profileren. De grondige cv-analyse had veel informatie opgeleverd over zijn kwaliteiten, competenties en drijfveren. Nu de taak om het in enkele woorden te gieten en in zijn cv op te nemen.

Aangezien er niemand op deze beschikbare medewerker zat te wachten, was na de fase van het up-daten van zijn cv de fase van het netwerken aangebroken. Deze medewerker moest in contact gaan komen met mensen die het werk doen dat hij zou willen en kunnen doen. Actief de arbeidsmarkt benaderen en niet reactief op vacatures wachten. Als voorbereiding daarop bracht hij binnen een bepaalde straal vanaf zijn woonplaats alle scholen in beeld (= zijn deel van de arbeidsmarkt); bekeek de websites van die scholen; bracht zijn eigen netwerk in beeld en startte met LinkedIn.
Zijn eerste oriënterende netwerkgesprek vond plaats met een kennis van zijn sportvereniging en die op een school werkt als leidinggevende. Een laagdrempelig oefengesprek. Via dit gesprek kreeg hij de tip om met iemand van een andere school te praten. Met de ervaring van deze twee inspirerende gesprekken werd het voor hem makkelijker om zelf contact op te nemen met mensen op scholen in zijn deel van de arbeidsmarkt. Elk gesprek leverde hem weer informatie op over mogelijkheden, ontwikkelingen in het werkveld, tips en vooral: zelfvertrouwen. Door dit soort gesprekken profileerde hij zich namelijk keer op keer en werd zijn beeld over zijn ervaringen en kwaliteiten steeds consistenter. Hij hield goed contact met alle mensen die hij gesproken had.

Werk zoeken is een baan op zich en dat gold ook voor deze medewerker. Enkele maanden, netwerkgesprekken, sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken verder (waarin hij een paar keer een goede tweede werd) had hij eindelijk beet: hij was als beste uit een intensieve sollicitatieprocedure gerold. Het assessment gaf de doorslag.

En voor jou, lezer van dit verhaal: hoe klinkt jouw elevator-pitch? Weet jij jezelf te profileren en te verkopen? Zie hier een link naar een opdracht om je elevator-pitch samen te stellen en enkele voorbeelden van profielen.

Jolanda Oorschot, j.oorschot@omo.nl